VR som tekniskt hjälpmedel för pedagoger ger ett nytt helt nytt sätt att skapa meningsfulla utbildningssituationer som samtidigt kan attrahera och engagera en bred majoritet av dagens och morgondagens elever. Med VR är det fortfarande läraren som styr och håller ihop pedagogiken, men tekniken bakom VR ger möjligheter till nya unika upplevelser.
Engage är en ny VR-plattform för utbildningEngage: plattform för VR i utbildning
Utvecklaren bakom den populära VR-appen Apollo 11 VR lanserar nu Engage som siktar mot att bli en utbildningsplattform i samma stil som utbildningssystemet i Ready Player One. David Whelan, som är grundare av Immersive VR Education, berättar om den senaste versionen av VR-appen Engage. Appen är fortfarande under utveckling och inte speciellt polerad än, men Engage vittnar om hur framtidens skola och utbildningsformer skulle kunna se ut.
VR kan lösa bristen på universitet och lärare i utvecklingsområden
David Whelan förklarar:
”I många länder, särskilt i världens utvecklingsområden, tar det för lång tid att bygga universitet. Det är sen ännu svårare att locka till sig bra och kompetenta professorer till de få universitet som byggs. Att utbilda nya lärare tar många år, och vill man dessutom ha bra lärare tar det ytterligare år av erfarenhet. För dessa platser där utbildning är oerhört viktig för lokal utveckling kommer Virtual Reality blir ett verkligt alternativ i framtiden. Bra lärare och utbildare kan nå många virtuella rum samtidigt”
Tänk dig att en populär lärare kan nå tusentals elever istället för bara de 30 som sitter i klassrummet. Engage är tänkt att vara en plattform där pedagogiska upplevelser ska finnas. Upplevelserna ska vara så pass enkla att skapa, så pedagogerna ska kunna göra dessa själva utan kunskaper i programmering.
Whelan berättar vidare: ”En annan fördel med Engage är att läraren kan spela in sina lektioner, och om man är nöjd med resultatet kan man publicera lektionen så att andra kan uppleva samma sak som om det skedde live”engage-skeleton
Engage kopplar ihop lärande och emotionellt engagemang
Man kan tänka på Engage som en slags virtuell PowerPoint där man möter andra elever och där hela utbildningstillfället går att spela in. Idén bakom Engage är att lärare ska kunna använda befintliga läromedel som grund för en lektion. Och sedan leda en klass på en guidad tur med hjälp av foton, videor och presentationer, samtidigt som man svarar på frågor från studenter från alla delar av världen.
Engage kan idag laddas ner gratis på Steam. Appen kallades tidigare för Lecture VR och med namnbytet omprofilerar man appen till visa upp varför VR är redo att revolutionera inlärning. När man står på mars brevid Curiosity (Nasas robotbil som just befinner sig på Mars) blir det något extra. Att befinna sig i en cool, häftig och intressant miljö samtidigt som man lär sig något nytt är målet med Engage. Som namnet antyder så handlar det om kombinationen av lärande och emotionellt engagemang.
”Vi försöker att framkalla en känslomässig reaktion med allt vi skapar, för om du har en känslomässig reaktion på något så är det mycket enklare att lära sig saker. Utbildningskonceptet ska innehåll mer emotionella inslag för att fånga elevernas intresse.”
Engage kan användas till fortbildning och distansmöten
Engage kan givetvis användas till annat än skolutbildning. Det är lätt att föreställa sig hur plattformen kan utnyttjas på företagsutbildningar eller affärsmöten. Sitt i ett rum med dina kollegor och visa upp i stort sett vilken mediafil som helst. Engage har redan stöd för att dela dokument via Dropbox och OneDrive. Företagsutveckling och fortbildning kan göras virtuellt, vilket minskar kostnader för resor, hotell och minskar belastningen på miljön.
Mobil VR är perfekt för skolanmobil VR i utbildning: cardboard i klassrummet
Vad behövs för att kunna använda VR i utbildning, specifikt i skolmiljö? Jo, redskap som dels är enkla att använda och som skolor har råd med. Dessutom behövs bra plattformar för pedagogiskt material.
När en lärare vill kommunicera sina idéer till en elev på ett likvärdigt sätt, kan VR mycket väl bli ett redskap att räkna med. Genom ett mobilt VR headset, kan varje lärare inte bara lära eleverna komplexa begrepp på ett spännande sätt, utan även få kontroll och påverka hur man som elev tolkar begrepp och har förstått. Dessutom visar det sig att unga elever idag i högsta grad är intresserade av VR i sig, och själva kommer på nya möjligheter för upplevelser och appar.
VR i utbildning: möjligheter för pedagoger att nå elever på helt nya sätt
Även om statistik på hur VR används i K-12 (förkortning på grundskola+gymnasium i bla USA och Canada) ännu saknas, märks en stadig ökning bland annat genom de tre stora företagen, zSpace, Alchemy VR och Immersive VR som alla helt inriktat sig på att erbjuda färdigpaketerade lösningar till skolor, kompletta med utbildningsmaterial, läroplan, lärarutbildning och tekniska verktyg för att stödja VR-baserad undervisning i klassrummet.
En myriad av artiklar, undersökningar och konferenspresentationer vittnar om den stora framgång som detta material fått, där VR-teknik dagligen hjälper elever i hundratals klassrum på skolor som inser värdet av moderna grepp på pedagogik.
En stor del av den tidigare utvecklingen av VR-baserade pedagogiska hjälpmedel i klassrummet har riktat in sig på de lite mer hårda ämnen – biologi, anatomi, geologi och astronomi – där läroplanen traditionell fokuserat på inlärning genom interaktion med fysiska föremål, djur och miljöer. Comenius-projektet, på en skola i Tjeckien där man använder en Leap Motion kontroll och specialanpassade Oculus Rift DK2 headset, är ett typexempel på innovativ vetenskaplig lärande i dessa ämnen.
I andra delar av utbildning används VR som verktyg för att samarbeta när man bygger arkitektoniska modeller, när man återskapar historia eller naturområden och andra rumsliga renderingar. Instruktörer har också använt VR-teknik för att engagera eleverna i ämnen med anknytning till litteratur, historia och ekonomi genom att erbjuda en djupt uppslukande känsla av plats och tid, oavsett historisk epok
Ett utropstecken här är Pioneer Expeditions som Google lanserade i september 2015. Enligt detta program kan tusentals skolor runt om i världen, för en dag, få kit ett som innehåller allt en lärare behöver för att ta med sin klass på en virtuell resa: Asus mobiltelefoner, en läsplatta till läraren som styr resan, nätverksutrustning för att kunna köra touren utan internetanslutning, ett bibliotek med mer än 100 virtuella resor (från Kinesiska muren till Mars) och Google cardboards eller Mattel ViewMasters som förvandlar telefonen till VR-headset.
VR kan förbättra elevers resultat i skolan
En ny undersökning visar att lärare över lag är positiva till att använda Virtual Reality i skolan, eftersom de tror att det kan förbättra elevernas resultat (hela 83% enligt undersökningen). Trots detta är det ännu få lärare som använder VR som ett undervisningshjälpmedel. En förklaring är att utrustningen fortfarande är rätt dyr. En annan är förstås att lärarna behöver hinna sätta sig in i den nya tekniken för att kunna använda den.
Ett användningsområde är att låta elever åka på virtuella upptäcksresor. Att besöka platser de normalt inte skulle kunna ta sig till på lektionstid. Ett annat är att besöka muséer och historiska platser med hjälp av 360-panoraman.
För de som vill besöka virtuella laboratorier och göra kemiska och biologiska experiment i VR, kan Labster vara värt ett besök.
VR skapar möjligheter för unik utbildningsplattform
Tänk er en skolklass i mellanstadiet som jobbar med historia. Just nu läser man om antikens rom och alla elever ska skriva en uppsats. Temat är ”hur det var att leva på 200-talet”. Läraren har VR-headsets och låter eleverna i tur och ordning få pröva i 20 minuter var. I VR får de uppleva ett filmliknande skådespel. De får se med egna ögon hur miljön och människorna i Rom såg ut. Dom följer en intressant person eller guide som visar runt bland stadens gator och når slutligen Colosseum där det är folkfest.
Social VR möjliggör en skola som blir mer gränslös än någonsin tidigare
Ett av de mest intressanta användningsområdena som finns när det gäller VR är det vi kallar Social VR. Vi brukar med det begreppet syfta på att man kan träffa andra, riktiga personer, i en virtuell miljö. Det kan vara ett framtida sätt att träffa och prata med nya människor eller att gå på upptäcktsfärd med andra. Det är också lätt att se framför sig betydelsen av social VR i utbildning eller kanske till och med framtidens nya mötesform och säljkanal för företag.
KÄLLA: immersivt.se